Rensa som ett proffs

Ut med det gamla och in med Marie Kondo. Kvinnan som skapade KonMari-metoden kan hjälpa dig att bli av med saker du länge tänkt göra dig av med genom att ge dig en annan relation till dina prylar. Vill du också ha ett hem fyllt med bara saker du älskar?

Marie Kondo är kvinnan som uppfann en metod som ska göra det enklare för dig att rensa bort saker som du inte behöver. Enligt hennes filosofi ska du endast behålla saker som gör dig glad. När du rensar ut är det vanligt att du behåller saker av anledningar, trots att dessa egentligen borde slängas. Det är lätt att du säger till dig själv att du en dag kommer i byxorna igen eller att skålen en dag kommer komma till användning. Bli kvitt detta tänk och du kommer ha enklare att göra dig av med saker. 

Hur fungerar metoden? 

Börja med att glömma allt du lärt dig om rensning. Vanligtvis sliter vi ut allt vi har i ett rum och letar efter saker att slänga, men det är fel. Du ska börja med en kategori, inte ett rum och ta en kategori i taget exempelvis klädesplagg eller viktiga papper. 

Innan det är dags att börja sortera måste du ändra ditt tankesätt. Leta inte efter saker att slänga utan hitta saker att behålla. Vad är det då du ska behålla undrar du? Det är bara de saker som ger dig glädje och det som inte ger dig glädje, det slänger du eller ger bort. Saker som du har svårt att besluta om direkt, till exempel saker som framkallar nostalgi, lägger du i en separat hög och sparar till sist. De kan behöva lite mer omtanke. När du rensat färdigt lägger du tillbaka allting på sin plats och du kommer direkt uppleva att det är enklare att hålla ordning. 

Förvaring för bättre ordning

När det kommer till kläder är det bättre att vika och rulla än att hänga, det sparar plats och du får en bättre överblick av vad du äger. Det kan också vara bra att ha mindre förvaringsmoduler i byrån eller skåpet för att slippa blanda ihop saker. Till sist, glöm inte att respektera dina ägodelar. Pressa inte in saker bara för att det ska in på en specifik hylla. Försök strukturera om för att var sak ska få sin plats.